Sessió 01. Jornada “La medició de les audiències a l’era de la convergència digital”
Día
Viernes 1 de marzo de 2024, de 09:30:00 a 13:30 hrs.
Lloc
Aula Magna de la Facultat de Ciències Humanes i Socials. Universitat Jaume I. Castelló de la Plana.
1. Justificació del Seminari Permanent
El Seminari Permanent, «Els mitjans de comunicació públics davant dels desafiaments de la societat digital», constitueix un espai de trobada del camp acadèmic i del món professional per a la reflexió, el debat i la cerca de vies per millorar la situació del sector audiovisual espanyol i valencià, en l’ecosistema del qual ocupen un lloc molt rellevant els mitjans de comunicació públics.
Amb una periodicitat bianual, el Seminari «Els mitjans de comunicació públics davant dels desafiaments de la societat digital» permetrà abordar temes d’actualitat com el paper dels mitjans públics als sistemes mediàtics actuals, el paper de les xarxes socials al sistema mediàtic, les tendències en la producció de continguts, la participació ciutadana en la governança dels mitjans de comunicació, l’evolució de les tecnologies audiovisuals, el desenvolupament de la intel·ligència artificial i els seus efectes en el periodisme i en la creació audiovisual, el finançament dels mitjans de comunicació, les tendències en la comunicació publicitària i corporativa, etc.
2. Descripció de la Sessió 01. “La medició d’audiències a l’era de la convergència digital”
Sens dubte, la medició d’audiències constitueix un dels temes de més rellevància actualment. D’una banda, és essencial prestar atenció a les audiències per conèixer com és el consum de la programació que ofereixen els mitjans de comunicació. Es tracta d’una informació clau que orientarà les decisions d’anunciants, agències de mitjans, agències de publicitat i dels responsables de les televisions i ràdios. Convé recordar que els mitjans de comunicació –sobretot privats, i també molts mitjans públics– es financen a través de la publicitat, la venda de programes, el patrocini i altres fórmules. Però fins i tot per als mitjans públics que no es financen amb publicitat, el mesurament d’audiències també és molt important, principalment per assegurar l’abast del servei públic que presten.
D’altra banda, ens trobem en aquests moments davant d’una transició tecnològica de calat profund, en què les plataformes natives de VOD (de vídeo sota demanda, que se serveixen de les OTT), l’auge del consum a través d’internet o la rellevància de les xarxes socials al sistema mediàtic estan cobrant un creixent protagonisme. En aquest context de fragmentació de l’audiència, on el referent ja no és la “llar” sinó “cada individu”, el mesurament d’audiències s’enfronta a desafiaments importants, perquè en aquest nou ecosistema mediàtic es necessiten noves mètriques i nous sistemes de validació fiables que inspiren confiança als diferents stakeholders o grups dinterès.
Així, doncs, aquesta primera sessió del Seminari Permanent «Els mitjans de comunicació públics davant dels desafiaments de la societat digital» dirigeix la seva atenció en un tema tan rellevant com “la medició d’audiències”, de màxim interès en aquests moments.
3. Organització de la Sessió 01 del Seminari Permanent
- Càtedra Interuniversitària d’Anàlisi i Prospectiva Audiovisual. Universitat Jaume I, Universitat de València, Universitat Politècnica de València, Universitat d’Alacant, Universitat Miguel Hernández d’Elx, amb el patrocini del Consell de l’Audiovisual de la Comunitat Valenciana
- Càtedra RTVE “Cultura Audiovisual i Alfabetització Mediàtica” de la Universitat Jaume I, amb el patrocini de la Corporació RTVE
- Departament de Ciències de la Comunicació, Facultat de Ciències Humanes i Socials, Universitat Jaume I de Castelló
- Associació per al Desenvolupament de la Comunicació, adComunica
4. Estructura de la Sessió 01. “La medició de les audiències a l’era de la convergència digital”
El programa d’aquesta activitat està pendent de confirmació definitiva.
Divendres 1 de març de 2024
09:30-10:00 hrs.
Presentació de la jornada. Francesc Esteve, Delegat de la Rectora per a la Transformació Docent, la Comunicació i la Direcció del Gabinet; Esteban Mayoral, subdirector del Centro de Innovación y Responsable de Impulsa Visión RTVE; Teresa Sorolla Romero, Directora de la Càtedra RTVE “Cultura Audiovisual i Alfabetització Mediàtica”; Javier Marzal Felici, Director de la Càtedra d’Anàlisi i Prospectiva de l’Audiovisual de l’UJI
10:00-11:15 hrs.
Diàleg “El present: la TV en obert no ha mort”. Participen: Ricardo Vaca, Director de Barlovento Comunicación; Eduardo Ballesteros, General Manager de NewixMedia. Moderador: Alfred Costa, director general d’À Punt Mèdia.
11.15-11.45 hrs.
Pausa cafè.
11:45-13:00 h.
Diàleg “El futur: noves medicions a l’escenari digital”. Participen: Ignacio Gómez, Director de Audiencias de RTVE y miembro del Comité Digital de la Unió Europea de Radiodifusió (UER); Carles Manteca, Consultor especialitzat en planificació estratègica, continguts i consum de mitjans, màrqueting i innovació. Modera: Javier Lifante, Cap de Digital en À Punt Mèdia.
13.00-13.30 hrs.
Cloenda de la Jornada. Javier Vellón, Degà de la Facultat de Ciències Humanes i Socials, Universitat Jaume I; Marc Pallarés Piquer, tècnic superior del Consell de l’Audiovisual de la Comunitat Valenciana; Miquel Francés, President de la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació; Javier Marzal Felici, Director del Departament de Ciències de la Comunicació.
5. Dirigit a
- Estudiants de Grau, Màster i Doctorat en Ciències de la Comunicació
- Públic en general
6. Inscripció
- Gratuïta
- L’activitat se certificarà amb 4 hores d’assistència, només als que hagin fet la inscripció amb anterioritat. Enllaç per fer la inscripció:
https://e-ujier.uji.es/pls/www/!uji_formacion.inscripcion?p_ic=AD997F9BCDA2C9B7157A3E5AA43E9CD7
7. Finançament
- Càtedra Interuniversitària d’Anàlisi i Prospectiva de l’Audiovisual, Universitat Jaume I, amb el patrocini del Consell de l’Audiovisual de la Comunitat Valenciana.
- Càtedra RTVE “Cultura Audiovisual i Alfabetització Mediàtica” de la Universitat Jaume I, amb el patrocini de la Corporació RTVE
- Projecte de recerca “Alfabetització mediàtica als mitjans de comunicació públics. Anàlisi d’estratègies i processos de col·laboració entre mitjans i institucions educatives a Europa i Espanya (AMI-EDUCOM)”, amb codi PID2022-13884NB-I00, sota la direcció de Javier Marzal Felici (IP1) i Roberto Arnau Roselló (IP2).